polstrin

Jak chránit vlastní design a produkt? Na přednášce poradí patentová zástupkyně

Nejen světové módní značky řeší otázky plagiátorství. Kopírují se užité technologie, vzory i ikonický nábytek. Jak ochránit design? Na co si dát pozor? Přijďte se osobně zeptat patentové zástupkyně Michaely Chytilové, která se v oblasti průmyslových práv pohybuje již 15 let. Právě Chytilová je jedním z přednášejících v obchodním domě Kotva v rámci Czech Design Weeku. Již nyní jsme jí položili pět otázek, na co při ochraně designu myslet především.

chytilova-foto

Michaela Chytilová je majitelka patentové kanceláře Chytilová & spol. a přednášející na VŠE v oblasti průmyslových práv v podnikové praxi. Zároveň působí jako evropská zástupkyně pro ochranné známky a průmyslové vzory a je i českou patentovou zástupkyní. Je rovně členkou Asociace prostředníků a rozhodců ve věcech průmyslového vlastnictví a členkou Komory patentových zástupců. Mezi její klienty patří např. Roman Vaněk, známý gurmet a majitel Pražského kulinářského institutu, tradiční nábytkářská společnost POLSTRIN DESIGN s.r.o., P3 Logistic Parcs (mezinárodní logistická společnost) a další. Více info na www.chytilova.cz.

Lze vůbec design nějakým způsobem chránit?

Ano dá. Existuje průmyslový vzor. Průmyslový vzor je státem udělená ochrana designu daného výrobku. Průmyslový vzor je možné na základě žádosti u příslušného úřadu získat při splnění podmínky, že se jedná u daného výrobku o zcela nový design.

Kdy řešit otázku ochrany designu? V okamžiku, kdy se objeví nějaké komplikace, nebo hned na začátku?

Vzhledem k tomu, že design je možné zapsat, jen pokud je nový, je třeba se o tom, zda chránit nebo nechránit, rozhodnout dříve, než daný design představím veřejnosti, třeba na výstavě nebo na svých webových stránkách. 

Co se týká designérů – ochranné známky, patenty, užitné vzory? Na co se zaměřit?

Z pohledu průmyslových práv bude u designerů nejvýznamnější roli hrát průmyslový vzor – ochrana designu samotného a pak jistě i ochranná známka – ochrana vlastní značky, pod kterou na trhu působím.

Jaké otázky by si designéři měli položit při rozhodování, zda chránit či nikoliv?

Spíš, co by bylo vhodné si uvědomit. Ochranou průmyslového vzoru získává vlastník značnou výhodu na trhu. Registrací vzoru totiž může bránit konkurenci, aby jeho design kopírovala či imitovala. Chráněný vzor se také může licencovat (nebo prodat) ostatním za úplatu. A další výhody.

Poradila byste, kde se dají získat další informace o této problematice?

Skvělým zdrojem informací jsou stránky Úřadu průmyslového vlastnictví, kde jsou uvedeny základní informace ohledně ochrany designu. Úřad také pořádá pravidelné semináře na toto téma. Rovněž v rámci konceptu Fenomén značky přednáším o ochraně značky a úskalích i radostech s tím spojených. V rámci tohoto konceptu pořádáme i snídaně s panem předsedou Úřadu průmyslového vlastnictví, kde se ho může kdokoli na cokoli zeptat. Samozřejmě je možná i konzultace se specialistou – patentovým zástupcem.

Michaelu Chytilovou můžete vidět a slyšet v rámci Czech Design Week, který se koná od 4. – 13.11., a poslechnout si její přednášku na téma Design a průmyslový vzor. Přijďte se dozvědět více o této problematice a zeptejte se na to, co vás zajímá. Vstup zdarma.

Sledujte web a FB.