Foto: ANGELINA NGA LE

Je zásadní znát cenu své práce, říká o svém novém začátku v zahraničí Jana Thálová

Začínat znovu zcela od nuly, budování nového zázemí a nové klientely v cizím prostředí na druhém konci planety. I takový může být příběh původně české značky v zahraničí. Jana Thálová původně budovala svoji značka v Praze na Vinohradech. Jako jedna z mála se kromě navrhování oblečení věnovala i spodnímu prádlu. Ručně vyšívala i korzety – žádný laciný fetiš, určeny byly především na denní nošení. Na jednom pracovala i dvacet hodin. Vybudovala si i vlastní butik, ten ale téměř ze dne na den zavřela. Zní to jako klišé, ale na ulici potkala svého životního partnera. Neváhala a odstěhovala se s ním za oceán. V pěti otázkách jsme se pokusili zjistit, jaké to je budovat znovu od začátku vlastní značku v cizí zemi a jaké jsou dosavadní zkušenosti a srovnání s klientelou u nás.

IMG_6204_4z0y667k

Foto: ANGELINA NGA LE

Svou značku spodního prádla a ručně vyráběných korzetů jste začala v Praze, měla jste i malý showroom na Vinohradech. Ale nakonec zmizel, co se stalo?

Ano to je pravda. Praha jako moje rodné město bylo i symbolem všech mých začátků. Počátek mé značky i otevření showroomu. Ale jak to tak bývá, život vás někdy překvapí a nabídne neočekávané. Období, kdy jsem měla showroom na Vinohradech, bylo velice naplňující a kreativní. Opravdu jsem si to moc užívala. Konečně jsem měla místo, kde se potkávat se svými zákazníky a také jsem uvítala možnost být více otevřená běžné veřejnosti.

No a co se nakonec stalo? Přišla do toho láska…

Po nějaké době jsem nevyhnutelně stála před rozhodováním jestli showroom nechám otevřený a budu pendlovat mezi Českem a USA, nebo jestli by tu byla šance, že by showroom fungoval i na dálku. Nakonec jsme se s mým nastávajícím rozhodli, že by to bylo příliš komplikované a fungování showroomu jsem ukončila.

Následovalo veliké stěhování do USA, kdy jsem své osobní věci zredukovala na dva kufry a všechny pracovní věci si nechala dopravit lodní společností. Tak začala úplně nová kapitola mého života a dalšího podnikatelského dobrodružství.

Musím přiznat, že jsem si už zvykla na určitý standard fungování vlastní značky včetně dostatečné základny klientely v Čechách. Pouštět se do něčeho takového a začínat zas od úplného začátku se tedy jevilo místy jako momentální pominutí a i na mě občas doléhal pocit nepohodlí, tíživé nejistoty a adrenalinu z něčeho úplně nového a vzrušujícího.

IMG_6326_4z0y667k

Foto: ANGELINA NGA LE

Jaké ponaučení jste si ze svých návrhářských začátků z Čech odvezla? Respektive, udělala jste pro sebe nějaký závěr ze svého působení?

Je toho opravdu hodně a těžko tu dám dohromady stručnou odpověď. Mám tu vlastně takový svůj nový začátek, kdy se snažím vyhnout se svým začátečnickým chybám, které jsem udělala třeba v Čechách.

Přijde mi hodně zásadní znát cenu své práce a nastavit dobře ceny produktů.

Nebát se a neustrnout. Prostě zkoušet neustále něco nového.

Zkoumat fungování a preference zákazníků.

Být více systematická.

jana thal1

Foto: ANGELINA NGA LE

A první dojmy či srovnání USA vs. Česko?

Tak první s čím jsem byla konfrontovaná je asi oproti Česku ještě větší konzumnost. Obávala jsem se, že dopad bude ve formě menšího zájmu o dražší a originální produkty, když se obdobné věci dají sehnat i v masové výrobě za  zlomek ceny.

Vnímam ale i kladnou stránku konzumní impulzivnosti. Jen musí být člověk dobře nachystaný. Zákazník je v USA více nedočkavý a chce nakupovat okamžitě a nemít žádné překážky. Platba kartou kdykoliv a kdekoliv je tu samozřejmostí a standard rychlosti doručení objednávky se s Českem nedá vůbec srovnávat. Na mě jako designera v nové zemi to klade opravdu nemalé nároky na vylepšení veškerých schopností v oblasti zákaznických služeb.

Naštěstí mi je můj manžel vždy nablízku s pomocí i radu. Zatím mi pomohl vyřešit všechny zapeklitosti. V celém procesu je mi oporou a podporuje mě v tom jít dál a hledat nové možnosti. Každopádně oproti Česku je tu opravdu nutnost vyjít z takové té zóny pohodlí a to ve všech aspektech podnikání. I když jsem tu stále ještě úplně na začátku mám pocit, že jsem byla nucena naučit se obrovské množství nového.

TOH5664b2_DSCF2957

MIAKARINA/JEDENÁCT KOČEK

Jaký je podle vás ideální zákazník?

Těžko říci. Záleží na úhlu pohledu. Pragmaticky by to měl být někdo, kdo ocení vaší práci a je schopný za ní zaplatit. Idealisticky by to měl být někdo, s kým budu cítit nějakou formu symbiózy a kdo mi pomůže posunout se v tvorbě o kousek dál.

TOH5664b5_DSCF3144b

MIAKARINA/JEDENÁCT KOČEK

Co byste nazvala největším úletem svého života?

Tak to je asi jasné. Poslední rok mého života! Jsem ale nejšťastnější co jsem kdy byla. Nikdy jsem si nemyslela, že bych mohla mít všechno. Vždycky jsem měla pocit, že někdo má úspěšnou kariéru, nebo rodinu, nebo cestuje, nebo, nebo, nebo, nebo…
Dnes mám dojem, že už teď mám daleko více, než jsem si kdy odvažovala přát.
Nové prostředí je mi obrovskou inspirací. Miluju procházky podél pláže, záliv, ranní mlhu při procházkách se psem, proměnlivost moře, vůni vzduchu, když se stmívá, jarní dešťovou spršku (i když je tu dost sucho, pár jsme jich tu měli). To všechno mi dává pocit dovolené, i když tu mám hromadu práce. Je to skvělá kombinace. Momentálně dokončuji práci na několika malých kolekcích ve spolupráci s dalšími designery. Na podzim bych ale chtěla uveřejnit svou novou kolekci prádla a kolekci oblečení.
TOH5664cb_gDSCF2531

MIAKARINA/JEDENÁCT KOČEK