Drazil

Life is Porno: Československý kult, který vytvořil hlad po kšiltovkách

Jejich mottem je „život jako porno“. S tímto heslem burcují desetitísíce lidí nejen v Česku. Life is Porno je další značka, skrze niž se podíváme pod drobnohledem na tuzemskou streetwearovou scénu. Přestože název značky působí hodně drsně, sami její zakladatelé upozorňují, že jim jde o životní styl a ne pornografii jako takovou. A právě sázka na autentičnost, jedinečnost a nekonvenční přístup se jim vyplácí. Když před čtyřmi lety, tedy konkrétně 22. srpna 2012 dva Slováci Jozef Dian a Tino Hrnčiar v Praze značku zakládali, byli ještě dalece vytvořit kult.

Ten aktuálně stojí zejména na limitovaných kolekcích ručně malovaných kšiltovek. Ve svých začátcích na sebe značka upozorňovala netradičními kampaněmi. Bílé kšiltovky s provokativním názvem schovávala na nedostupná místa v centru hlavního města.

Ale tyto časy dávno minuly. Každá nová série mizí během několika vteřin doslova pod rukama. A to je ani neprodávají v kamenném obchodě, pouze přes vlastní internetové stránky. Co kšiltovky nabízejí? Originálně vyvedené logo nebo inspiraci s odkazem na popkulturní umělce. Jako například v letos v létě připravená kolekce vzdávající hold výtvarníkovi Jean-Michel Basquiatovi.

ACAB Cap

Na Life is Porno by si měli dát pozor i ti, co módě či zejména streetwear zrovna nepropadli. Kromě módy se jeden z jejích zakladatelů věnuje i gurmánům. Ne náhodou se aktuální centrála značky nazývá Forbidden Spot. Odkazuje se tak pop-up restauraci zvané Forbidden Taste. Její kouzlo spočívá ve specifickém programu a neočekávaném načasování. Teprve registrovaná zájemci dostanou mailem jednou za čas výzvu, na kdy je připravené další menu. Organizátoři prozradí jen jméno šéfkuchaře, konkrétní menu je známo až v den samotný.

Ale zpátky k Life is Porno, bližší pohled na značku představí Tino Hrnčiar v rozhovoru níže.

Pokud vás streetwear zajímá, určitě si nenechat ujít rozhovor s příběhem o talentované Alex Monhart. Její batoh totiž již stačil obletět svět.

V kterém roce vaše značka byla založena?

Oficiálne presne pred 4 rokmi. Launch party sme mali 22.8.2012, v priestoroch bývalej galérie. A presne do týchto priestorov sme sa tento rok presťahovali a otvorili tu Forbidden Spot. 

Jaká je cílová skupina?

Ľudia, ktorých život je Porno. 

Jak vznikl název vaší značky?

Vymyslel to život. Partia umelcov žijúcich pod jednou strechou, vo vile s pochmúrnou minulosťou. Preto sme ju nazvali Porno villa. Nasledoval náš symbol I love Porno vytetovaný na prdeli a tento náš streetartový symbol sa začal šíriť do sveta. K tomu projekty ako Porno Tattoo Fest, filmy Snowporning atď. Až potom sme sa rozhodli založiť oficiálny label.

boxes

Předpokládám, že nejsilnější jste v Praze. Zeptám se, jak je to i v jiných částech ČR? V kolika obchodech jste zastoupeni?

Či sme najsilnejší v Prahe je ťažko povedať. Ale je pravda, že naše aktivity sú najviac viditeľné tu. Ale objednávajú si nás ľudia z celého Československa. Nie sme zastúpení v žiadnych obchodoch. V ČR a SR si všetko distribuujeme výhradne cez naše kanály – online cez lifeisporno.com a offline vo Forbidden Spote v Prahe. A doručujeme samozrejme nielen do Európy, ale aj celého sveta.

Lze značku uživit jen prodejem sám přes sebe, nebo je nutná spolupráce s dalšími prodejci/obchody?

Záleží od ambícií a očakávaní. My máme to šťastie, že sa nám darí vypredávať drvivú väčšinu našich vecí len cez naše kanály. Niektoré kúsky z kolekcií sú vypredané minútu po release – napríklad ručne maľované ACAB šiltovky, alebo “špinavé” krátke nohavice. Spolupráce sú dôležité, ale pre československý trh si vystačíme sami. I keď pár vtipných projektov napríklad s jedným sneaker storom chystáme.

V čem podle vás tkví úspěch vaší značky?

Asi to, že nie sme iba značka. Sme forbidden street culture a nie žiadny výstrelok. Asi to znie ako klišé, ale autenticita je v streetweare dôležitá tak ako nikde inde. Ľudia naše oblečenie a naše projekty chceli ešte pred oficiálnym vznikom značky. Nebolo to o tom, že vymyslime si chytľavý názov a poďme si založiť značku. Robíme si svoje a máme šťastie, že to ľudí baví. That’s it.

Forbidden-Spot-Dirty-is-the-new-clean

Umělci, celebrity a populární lidé navrhují zejména v zahraničí oblečení, boty, doplňky, nebo mají dokonce své vlastní labely. Jak vnímáte spojování se známými lidmi/designéry/umělci. Je jist forma spolupráce důležitá i pro vaši značku?

Jasné. Vo svete to v streetwear a sneakers svete funguje trochu inak než u nás. Dôležití ľudia zo streetwear komunity – majitelia značiek, creative directors, umelci, dizajnéri – sa medzi sebou poznajú. Viacerých z týchto ľudí poznám, takže viem, že je to tam vnímané úplne inak. Všetci majú rovnaký cieľ, dostať našu kultúru ďalej. Žiadna konkurencia, ale scéna. Našťastie máme okolo seba aj v Čechách a na Slovensku viacero projektov, ktoré to berú rovnako a ideme za rovnakými cieľmi, i keď každý inak. Zvyšok je väčšinou zaseknutý nad nejakou pomyselnou konkurenciou, kopírovaním.. Strašne ich potom prekvapí, keď sa pri nich zastavím niekde na design markete alebo festivale a úprimne ma ich veci zaujímajú. Držím palce každému, kto robí čo ho baví a robí to dobre. Naopak vôbec necením tupé kopírovanie a priživovanie sa. To ma dokáže fakt vytočiť.

Máte zahraniční ambice? Jaké?

Od začiatku labelu máme veľa projektov v zahraničí. Jednu dobu sme boli celkom aktívni v Poľsku, teraz pripravujeme nejaké projekty v UK, minulý rok sme s Dianom strávili pár týždňov v Brooklyne, pred pár týždňami sme vystavovali v Berlíne na evente pre skejtové značky počas berlínskeho Fashion Weeku atď. Plánov máme veľa. Československo je nám už dlho malé. Len asi by sme na všetky naše aktivity potrebovali, aby mal deň aspoň o 10 hodín viac. A asi aj pár mecenášov hahaha.

https://www.youtube.com/watch?v=L1fFVvfRBNw

Můžete prozradit, jaká byla nutná počáteční investice?

Dosť dlho takmer žiadny spánok, keďže sme značku zakladali popri svojich aktivitách, ktoré nás živili.. Potom hektolitre potu, kávy a tony nápadov. A pár šikovných ľudí. Samozrejme aj nemálo prachov.

Co je pro vaši značku charakteristické? Co by ve vašich kolekcích nemělo chybět?

Dirty is the new clean. To je pre nás characteristické. Sme “dirty label born in the streets of Prague”. Od začiatku nás baví hlavne headwear – ktorý je vždy ručne maľovaný. Ostatné veci sú vydávané v limitovaných počtoch. 

Můžete prozradit, jaké jsou vaše další plány s rozvojem značky? Co nového chystáte?

Je toho veľa. Väčšina aktivít je momentálne spojená s našim Forbidden Spotom (www.instagram.com/forbiddenspot), ktorý sme 1.4. otvorili a je to naša galéria, ale aj shop. Chystáme napríklad kolabo s londýnskou dizajnerkou klobúkov BySju, nejaké vychytávky na zimu. A budúci rok vydáme len 365 šiltoviek. Ešte tento rok ich všetky vystavíme. Niektoré z nich Dian maľuje aj tri-štyri roky. Po výstave si v prosinci budete môcť kúpiť konkrétny dátum, v ktorý vám šiltovka príde domov. Ale nebudete dopredu vedieť, ktorá presne. 

Zjednodušeně řečeno, dnes je možné prorazit jen díky sociálním sítím. Jak moc jsou pro vás sociální sítě důležité?

Nie je to úplne pravda, že len díky socíálnym sieťam. Ale je to samozrejme možné – a výrazne jednoduchšie než desať rokov dozadu. Ale keď nemáš background, zaujímavú story a spomínanú autenticitu, tak je to skoro vždy len hype a krátkodobý one-hit-wonder. Bez zaujímavého (väčšinou offline) obsahu sú ti sociálne siete na nič. O nás je známe, že digital svet vieme využívať vo svoj prospech. Instagram alebo Snapchat sme používali od ich začiatkov, robili rôzne súťaže a aktivity, ktoré boli na svoju dobu jedinečné aj svetovo. Na jednej konferencii som dokonca dostal otázku, ako sa cítim, že naše nápady sú pre české reklamky zdrojom nápadov na digital kampane pre ich klientov.

Jak vnímáte rozdíl mezi osobním kontaktem/účastí na prodejních akcích či veletrzích proti online komunikaci?

Online komunikácia okolo teba vytvorí bublinu, preto je nutné žiť v offline svete – a následne ho vedieť rozšíriť online. Tá bublina nemusí byť len v negatívnom slova zmysle. Mávame obdobia, keď sme prácou zasekaní nonstop od rána do noci a keď sa po dlhšej dobe dostaneme na nejaký event alebo party, a zrazu tam vidíš tých ľudí v tvojich veciach, počuješ tie reakcie, pozitívne feedbacky, tak len nechápavo krútiš hlavou. Ale ako som hovoril – my si robíme stále to svoje a spoliehame sa, že to bude ľudí baviť.

IMG_7040

Foto: Vše Life is Porno