paco1

Luxus, design i značkové věci? Nejvýhodněji nakupujte v aukci

Jedinečný pozlacený pásek ve tvaru hada za pět tisíc korun či originální lodičky za několik stovek od světových značek typu Paco Rabanne. Že se to zdá nemožné? Omyl, jen je třeba vyrazit na nákupy do aukčních síní. Zejména ty pařížské nabízejí v průběhu roku množství prodejů předních módních návrhářů. Francouzská metropole je z Prahy snadno a levně dostupná, přitom pořídit se tam dají již za pár stovek korun originální svršky přímo z přehlídkových mol.

Příkladem může být výjimečná aukce oděvního domu Paco Rabanne. V dražbě byly k dostání přes tři stovky věcí z osmdesátých a devadesátých let. A že nešlo o dražbu ledajakou, svědčí i fakt, že jednotlivé položky byly součástí haute couture, tedy takzvané vysoké krejčoviny. Poznat to bylo hned na první pohled, krom večerních šatů skoro jako pro princeznu byly v nabídce i róby, na kterých se návrhář francouzského oděvního domu skutečně vyřadil. Hned u vstupu do sálu vítá návštěvníky po levé straně sukně s vysokým pasem. Z té vybíhá průhledná síťovaná struktura, na kterou designer našil barevné siluety sportovců. Krom ní lemuji obvod aukční síně večerní šaty, korzety, plesové róby nepravidelných i futuristických střihů, nechybí flitry, zlatavé prvky, ale i plast. Některé však působí těžko nositelným dojmem, vlastně tak, jak mnohé módní počiny působí již na přehlídkových molech. Nutno dodat, že již tehdy šlo o kolekce těžko dostupné a zejména drahé, jak to u vysoké krejčoviny bývá.

paco8

Jak aukční místnost pro tuto speciální událost vypadala? Krom figurín a velkého množství ramínek s šaty je jedna cela stěna obklopena vitrínami s doplňky, náramky, klobouky či botami, v jedné z nich upoutával pozlaceny korzet. V přední části, těsně před první řadou židlí s kupujícími je několik stolů, za kterými byli připraveni organizátoři včetně licitátorky. Po její pravici sedělo šest telefonistek, které byly k dispozici zejména pro klienty v zahraničí. Je plno, nakupovat, inspirovat se, či jen tak ze zvědavosti přišla vice než stovka lidi.

Sálem projede menší vzrušení, dražba začala bez váhání a svižně. Licitátorka, blondýna ve středním věku, na nic nečekala. „50, 60, 70, da někdo osmdesát eur,“ ptá se žena. Žádná reakce v sále. Prodáno. Klapnutí kladívka oznamovalo poslední vyřčenou sumu a bylo jedno, že zboží se často ocitalo hluboko pod odhadní cenou. Klobouk za padesát eur, dva páry bot za 110 eur. Věci takřka netknuté, šedé polobotky se zakroucenou špičkou, ostatně jako většinu oblečeni, měla na sobě jen modelka na přehlídkovém mole. Veškeré zboží v tomto prodeji totiž pochází ze soukromé sbírky.

paco7

Přestože některé svršky a doplňky působí příliš extravagantně, zájem několika desítek přítomných nebere konce. Často zboží vyvolávalo úsměvy a rozruch v sále, jako například blýskavý, dofialova zbarvený klobouk připomínající mikulášovu špičatou čepici. Licitátorka se zmohla jen na stručné konstatování, že se jedná o extraordinérní kus. Ale i ten nakonec našel za šedesát eur svého kupce. Následně byl k mání objemný stříbrný náhrdelník, složený z modrých plastových součástek a kovových krabiček.

Na jedinečném šperku se prokazuje vášeň kupujících. Když tento umělecký objekt přesáhne odhadní cenu pěti set eur, tedy dvanácti tisíc korun, celý sál utichne a zbystři. V pomyslném souboji se utkává uhlazeny mladík v obleku sedící v první řadě a ženou nakupující po telefonu. Cena bleskem skáče o další stovky eur. Při přetahované kolem 1500 eur již nastávají momenty váháni a rozmyšleni. „Občas je třeba trpět, pokud chcete mít něco jedinečného,“ podněcuje muže jeden z pořadatelů. Sotva dořekne, cena opět šplha o další stovky eur. Poté licitátorka nabízí náhrdelník již za dva a půl tisíce eur, tedy pětinásobek odhadní ceny. Z nákupu se tak snadno stává adrenalinový sport a mladík začíná lehce nervóznět. Přestože prodeje probíhají většinou svižným tempem u vyšších částek ani organizátoři na rychlost příliš netlačí. Mladík váhá, nakonec další navyšování ceny vzdává. Žena po telefonu pomyslně vítězí.

paco6

Netradiční šperk koupila za 2400 eur, tedy za více než 62 tisíc korun. Přestože mnohé věci lze získat skutečně za zlomek ceny, a to nejen Paco Rabanne, do dražeb jde i zboží značek typu Louis Vuitton, Hermès či Yves Saint Laurent, je třeba myslet na provizi aukčnímu domu. Ten si v tomto případě účtuje 21 procent z ceny plus daň. „Zaříci šaty, skoro jako pro princeznu. Patří mezi mé oblíbené,“ ohlašuje licitátorka další položku. Jedná se skutečně o nádherné společenské zlatočervené šaty. Nakrčený materiál přes hruď připomíná růže. I o tento kousek z letní kolekce pro rok 1992 je nemalý zájem. Prodány byly nakonec za 1800 eur, tentokrát však šlo o odhadní cenu.

Organizátoři připravili prodej pestrý a pokud možno nenudící. Obdobné položky se proto většinou neopakovaly, sukně střídaly boty, ty zas opasky či šperky a tímto způsobem stále dokola. Nebylo tedy divu, že po vkusných a umírněných kreacích přicházely na řadu ty extravagantnější. Příkladem mohly být bílé masky připomínající karneval v italských Benátkách. I v tomto případě bylo patrné, že návrhář Paco Rabanne hodně popustil uzdu své fantazii. Nicméně kreativní nápady se zdály byt pro některé velice přitažlivé. Čtyři masky si rozebrali kupující v prvních řadách, jistě s nimi nevyrazí na ulici či jen tak na nákupy. Jeden ze zájemců, šarmantní mladík, skoupil více věcí. V jeho případě lze odhadovat, že sám je buď designer, nebo vlastni uměleckou sbírku. Masky byly odhadnuty na 250 až 300 eur, dvě z nich se prodaly za trojnásobek, tedy 800 a 900 eur. Na módní doplněk s trochou nadsázky připomínající dekoraci do nejednoho hororového filmu přinesly nemalé peníze. Prodej si pochvalovali i organizátoři.

paco5

Fakt, že o bizarnosti nebylo nouze, nasvědčovaly další položky. Nacházely se mezi nimi i barevné rukavice tvořené z plastových destiček. Nepříliš praktické, kromě palce spoutávaly všechny prsty. Dívčina, která měla za úkol každý předmět prezentovat před prodejem, nevěděla jak je navléci. Její zápas s rukavicí si zasloužil zavtipkování v sále. Ale i ony se prodaly. Stejně tomu bylo u zvláštního látkového pásku. Široký, stříbrný a s dlouhým přívěskem někde na úrovni pupíku. V sále vyvolal spíše pošklebky. I přes váhání se nakonec jedna ruka zvedla. „Bravo. Všichni zde přítomní mohou litovat, jen vy ne!“ komentovala po odklepnutí kladívkem blondýna.

Aukce pokračovala směle dál. Přes tři sta položek bylo rozprodáno obvyklým svižným tempem za více než tři hodiny. Maraton handlování končí. Lidé odcházejí domů, většina z nich s pocitem, že získala svůj vytouženy objekt luxusu, extravagance či jedinečnosti. Uspokojeny byly zejména dámy, já si musím počkat na dražbu s pánskou konfekcí. Tuto kolekci od Paco Rabanne bych ve svém šatníku neuplatnil.

paco4

Jak se na podobnou aukci dostat? Kde si vybrat svůj vysněný objekt krásy? Nejprve je třeba si dané prodeje vyhledat na internetových stránkách aukčních domů. Paco Rabanne byl prezentován prostřednictvím Artcurial. Dražba začala ve dvě hodiny odpoledne a přístupná byla zdarma všem.

Obdobné nabídky pravidelně přitahuji velkou pozornost, proto je lepši vyrazit do sálu s předstihem. Již ve tři čtvrtě na dvě se proto u vchodu do sálu tísnilo několik desítek lidi, ty nechtěly pouze zabrat nejlepší místa, ale zajímaly se i o katalog, který obsahoval veškeré nabízené zboží i s odhadními cenami. Pořadatel jej rozdával před začátkem zdarma. Poté již následovala stručná informace o placení, přijímaly se šeky, kreditní karty i hotovost. Nutné bylo platit ihned.

paco3

paco2

Foto: vše archiv autora