13528297_1205574249476731_1838731462318067600_o

Moderní gentlemani skomírají, hřmí ve světě. Kdy se to projeví v Praze?

Motýlci, kravaty, na míru šité kalhoty a košile. S moderními gentlemany se před pár lety téměř roztrhl pytel. Měl to být jeden z největších trendů pánského oblékání a stylu. Jenže podle odborníků je s tím pomalu ale jistě konec. Gentlemani klasického střihu tak opět vyklízejí svá pole.

Upozorňuje na to odborný server Business of Fashion (BoF) a své tvrzení deklaruje mimo jiné upozorněním na skomírající značky a obchody věnující se právě stylu gentlemanů. Ty tam jsou doby, kdy se muži ve světových metropolích jako New York, Londýn či Paříž hnali za dokonalostí dobře padnoucích obleků. Ty totiž postupně více válcuje uvolněnější městský styl – chinos kalhoty, sportovní kecky a podobně. Dříve opovrhovaný sportovní styl společně se streetweare, tedy něco jako módou ulice, jsou naopak na vzestupu.

13393969_1195770200457136_3384344243830316774_n

Foto: Pitti Uomo

„Rostoucím prvkem je důraz na kreativu. Našim zákazníkům již nestačí vidět se pouze v perfektně padnoucím saku,“ potvrzuje trend Davide Marello, bývalý návrhář značky Gucci a aktuálně designér italského oděvního domu Boglioli.

„Stále jsou zaměstnání, kde je dress code dodržován, ale je stále více a více těch, kde tomu tak není. To způsobuje to pomyslné zemětřesení v pánské módě posledních několika let,“ potvrdil BoF Toby Bateman z vedení prodejního serveru Mr. Porter.

Není tedy divu, že polobotky v pánském šatníku gentlemanů postupně vystřídaly sneakersky. I další velké mezinárodní online obchody se shodují, že mezi nejprodávanější obuv patří ta sportovněji laděná.

„Je to takový malý uvolněný happening,“ popisuje svoji zkušenost ve změnách pánského odívání Kevin Harter, viceprezident new yorského obchodu Bloomingdale’s. „Věci na cvičení a cestování jsou čím dál tím důležitější. Sneakersky se prodávají dobře, bundy jako bomber také. Jediné, co pokulhává je oblekové košile a kravaty. Muži stále nosí obleky, ale ve více moderním stylu. Navíc je tu více způsobů, jak toho dosáhnout,“ dodal Harter.

Jak si stojí Praha?

Bývá to již téměř klišé, že Česko nepatří mezi lídry trendy, ty se do tuzemska dostávají v průměru s dvouletým zpožděním. Podle počtu nově otvíraných barbershopů v Praze či Brně lze říci, že klasické gentlemanství u nás právě vrcholí. Nicméně i zmíněný streatwear je mnohem dominantnější. Nejen díky specializovaným obchodům zaměřeným právě na trendy obuv – sneakersky. I těch je například v hlavním městě požehnaně, ale rozvíjí se i lokální streetwearová móda.

13580483_1184089348289909_9207996136591823932_o

Foto: Alex Monhart/Robin Bery

Tu reprezentuje například mladá návrhářka Alex Monhart, která se svými designovými batohy uspěla i v zahraničí. Vybrány byla například i na německý veletrh Seek, který je baštou trendů v oblasti městské módy a streetwear. Příkladem lokálního úspěchu může být rostoucí popularita české značky Marshal Apparel, s kterou spolupracoval i výtvarník Pasta Oner, nebo také Life is Porno.