12792389_1016901938372067_6208849749410725042_o

Pro Čechy je luxus demonstrací společenského postavení, obdivují zejména sklo

Šperky, drahá auta a vyhlášené značkové oblečení, nebo naopak výjimečné okamžiky a nepopsatelné zážitky. Luxus může mít mnoho podob a každý jej vnímá poměrně jinak. Nicméně v Česku je stále nejvíce spojen s materiálními potřebami. Alespoň to vyplývá z průzkumu, který se na luxus z pohledu českých očí zaměřil.

„V Česku si lidé dopřávají luxus především kvůli jeho výjimečnosti a kvalitě. Není ovšem prozatím prostředkem uspokojení všech smyslů, omezuje se hlavně na demonstraci společenského postavení a touhy po uznání. Jako luxusní kategorie vnímají Češi ještě stále ty, které dávají možnost vystavovat věci na odiv – hodinky a šperky, automobily a módu,“ konstatoval výsledky studie Ondřej Obluk, Group Managing Director Ogilvy & Mather Prague.

12006452_931452713583657_2948640534911359409_o

Právě zmíněná agentura se zaměřila na šéfy marketingu v předních českých firmách. Ti dle svých slov vnímají luxus jako něco jedinečného, dokonalého a zahrnují do něj i kategorii bohatství, které je přisuzováno velmi movitým lidem, snobům a mediálním celebritám.

Mezi nejluxusnější značky v českém prostředí považují šéfové marketingu sklářský Moser, který následuje další sklářský gigant Lasvit, posléze hodinkářská značka Prim, na míru šité boty Zachariáš či Crystal Bohemia, tedy další sklářskou firmu. Ze zahraničních značek nejvíce na marketéry působí Cartier, Prada, Bentley společně s Louis Vuitton a Dior.

11050689_947682531960675_922920384947213653_o

Zajímavé by bylo udělat průzkum mezi designéry, kteří často hodnotné věci navrhují a vyrábějí, jak oni luxus vnímají. Zajímavé srovnání může nabídnout například česká šperkařka Tereza Čermáková. Šperkařinu studovala v Itálii, mezi její učitele patřil například i Claudio Franchi, který navrhoval prsten pro papeže Benedikta XVI. Jak například ona, zvyklá pracovat s drahými kovy a kamením, vnímá luxus?

„Luxus je pro mne něco, co v podstatě nemá nějakou konkrétní hodnotu. Řekla bych, že se jedná o nějaký uspokojivý pocit, který můžu mít v podstatě z čehokoli. Třeba když si na sebe vezmu roztrhané džíny a sednu si se šálkem kávy na první jarní sluníčko,“ říká Čermáková.

10551624_856997667695829_6013834252774450635_o

Foto: Vše Moser