14317346_1154046987968130_1453662159996490292_n

Proč se Češi oblékají jako vyžilí trempové, když je sportovní oblečení v zahraničí cool?

Kostkované tříčvrťáky se známou kytičkou, ponožky v sandálech a pohorky. Outdoorové oblečení se od devadesátých let stalo takovým malým českým koloritem. Ne nadarmo se také říká, že v Liberci musí mít každý pohorky. Popřípadě by bylo možné zaglosovat, že i pražské metro někdy připomíná, že další stanicí je Sněžka.

Jenže to co dělá z našinců otřepané klišé, jinde proměnily téměř ve zlato. Příkladem může být tolik populární švédský batoh Fjällräven Kanken. Značka používajíc lišku v logu je primárně rovněž určena do přírody. Díky retro nádechu v kombinaci s jednoduchostí a funkčností se z ní stala doména nejen hipsterů. Svědčí o tom nejen fanouškovské stránky obchodů, ale i četné tagy na sociálních sítích.

14063797_1367274733313622_8305363631410372527_n

Odkud se tento trend bere? Jan Boublík, šéfredaktor webu zaměřeného na módu pro muže Maudhomme.com k tomu říká: „V metropolích posledních pět let paradoxně roste trend, v jehož rámci mladí propojují klasické kousky s kousky sportovními. To znamená, že debata, která u nás po revoluci vládne ohledně outdoorových nevkusností, se v zahraničí podařilo vynést na úroveň, kdy vznikají fenomény jako Fjällräven Kanken, což je původně vlastně batoh na hory.“

Mistři v trendech jsou Asiaté. Obdobně jako například fenomén New Balance, tedy rovněž původně sportovní obuvi, přišel zejména z Japonska. A podle Dana Klímy z LABu 24, kde pracuje s Alex Monhart – specialistkou na batohy – je případ upozorňuje Fjällräven Kanken obdobný.

14324603_1400041343370294_8945916290086605950_o

„Mladí je v Evropě nosí jako studentské batohy. A chodit do přírody je teď docela trend. Třeba v Japonsku je „camping“ oblečení ještě oblíbenější. Například The North Face začal být populární díky té funkčnosti věcí. Je to pohodlné a oni jen změnili „ošklivé“ barvy na trendy a řekli nahlas, že to dělají poctivě už spoustu let,“ míní Klíma.

A proč zrovna Česka republika, která sportovní oblečení vyváží do celého světa, není na této vlně přímo v čele? „Zvláštní, že nám se tyto vkusné fúze sportovního stylu nepodařily, když jsme tím notoricky známí. A i v zahraničí se jedná o předmět pohodlí, protože je jednoduše „moderní“. Jenže nám se jej nepodařilo uchopit vkusně bohužel,“ říká Boublík.

Podobný pohled na věc má i Klíma: „Kdyby v AlpinePro chtěli, udělají bundu ze super hi-tech materiálu. V černé barvě. Styling k věcem od streetwear značek, tenisky na nohy a lidi jim za tu bundu dají klidně 10 000,-. Já si myslím, že je to touha po novém trhu, zákaznících i skvělá marketigová aktivita zároveň. Proto teď zase frčí ledvinky, batohy… Pláštěnky, bundy a tak.“

13681001_1355732151134547_3891332557710382791_n

14203237_1398816326826129_1144175558308667501_n