urnyy_kvita__kolekce_01_2016

Tyhle urny si zamilujete, funerální estetika nikdy nebyla tak působivá

Zatímco v minulém století patřil mezi společenské tabu sex, v 21. století je jím naopak smrt. Toto tvrzení patří již mezi zažitá klišé. Na smrt se přitom dá koukat designovým pohledem. Dokazujete to například značka URNYY, jak již její název napovídá, její specialitou jsou vkusně zpracované schránky na zpopelněné lidské ostatky.

Projekt vzešel z diplomové práce Romana Kvity na UMPRUM. Celá značka je však společnou myšlenou Pavlíny a Romana Kvity. Pavlína je sochařka, jež vystudovala Akademii výtvarných umění v Praze, Roman diplomoval na UMPRUM v ateliéru produktového designu. Funerálním designem se však dvojice zabývá již delší dobu a hledá bázi jak propojit sochařský, designérský um u takové položky jako jsou urny.

urnyy_kvita__kolekce_01_2016_reliccross

urnyy_kvita__kolekce_01_2016_relic-2

urnyy_kvita__kolekce_01_2016_pylon-2

Nejde však jen o studentský projekt. „Malosériově vyráběná kolekce by měla kultivovat běžně dostupnou produkci na trhu – navrátit ji kvalitní design a solitérní sochařská tvorba – se svébytným uměleckým projevem a příběhem,“ říká Kvita s tím, že pro URNYY jako celek jsou společnými znaky kvalitní materiály jako sklo, litina a kámen a hlavně snaha o elegantní a pietní formu.

Nejlevnější jsou urny s využitím dřeva či skla, které přijdou na osm až devět a půl tisíce korun, dle užitých materiálů. Dražší je pak litinová urna se postříbřenými detaily, která vyjde na 35 tisíc korun.

urnyy_kvita__kolekce_01_2016_cross-3

urnyy_kvita__kolekce_01_2016_cross-2

urnyy_kvita__kolekce_02_2016_srdce_02-2

Foto: Vše Anna Pleslová